Monday, February 21, 2011

Petua jaga Kulit Bajet Cara Saya

Amat busy untuk update..tapi ni ada kesempatan aku update.ade kawan tanya camana nak dapat kulit bersih ?ini kerana mereka hairan aku dah ada jerawat teruk dua kali sampai hitam muka okey:(...tapi alhamdulillah..kulit aku sekarang bersih,xda bekas gunung berapi..aku kena jerawat teruk masa form 1 dan tahun 1 uni..dahla tu,pernah kena chiken pox lagi..emmm...MAHU NANGIS ....bagus jugak ada jerawat ni..xde peluang orang nk ngurat.aku pun x gatal.hahah!!nanti kalau ada mase aku snap la pic masa jerawat teruk tu.tu pun kalau ada simpan lagi..huhuhuhu

ok,lupakan kemelalutan ini...ni petua aku untuk dapat kulit bersih dan cerah cara termurah,termudah.trust me..:Pperhatian..petua ni petua bajet..ni amalan aku dulu ,kini, selamanya...

1)kalau muka jerawat,,beli la tomato..sental sebelum tidur,pastu bilas dgn air suam..sure segar je muka tuh..

2)basuh muka dengan air basuhan beras yang paling pekat - ni kalau korang mkn nasi..kalau korang makan megi je,jgn la basuh dengan air basuhan megi okey?

3) pastikan pencuci muka sesuai dengan kulit muka,dan basuh muka sebelum, dan bangun tidur,atau bila nak pakai mekap.aku pakai safi je..xpakai pun clinique,sk 2 tu..skang usia dah meningkat ni pakai safi rania pulak..:P.JANGAN TIDUR TANPA BASUH MUKA!!

4)pastikan regim penjagaan muka sesuai dengan kulit,dan jangan selalu tukar2..ni penting...ni kejap pakai tu kejap pakai ni...pengajaran ni,kesetiaan selalunya berbaloi :P

5) banyak minum air kosong +suam ..aku sgt2 la jarang minum air sejuk.dlm sebulan aku rase dalam 4 x.tupun kalau pegi fast food jer..

6) harus ada:krim malam +moisturiser (ada uv) +pencuci muka+toner .ni paling basic ye..

7) mesti mesti mesti keluar pakai moisturiser dgn uv..nanti kulit tu cepat tua hangus dibakar dek matahari ^_^

8)selalu makan buah prun - dulu aku minum innershine..tapi sekarang x berapa nak shine.ada baby hitam lagi mau kena bayar..jadi aku beli sunsweet prun je..atau amalkan makan tablet evening primrose oil .:)

9) jangan jangan jangan cungkil jerawat ye..salah cara muka lubang  x taw...huhuhuhuh :Psebab tu muka aku xpenah ada lubang,sebab aku x penah cungkil jerawat :)

10) seminggu sekali skrub muka.kalau x mampu beli skrub,back to nature...blender beras,sental kat muka.seminggu sekali je..insya allah muka cerah :)

p/s:petua ni untuk orang rajin je dan sabar .kalau pakai terus nak effect tu x boleh der...ni bukan sk 2 okey..dah nama pun bajet...unsur2 alami je..tapi  nila cara aku jaga muka.selamat mencuba dan semoga menjawab pertanyaan korang :P

No comments:

Post a Comment