Saturday, March 5, 2011

ini kah perempuan?-Vanity Drive Book Review



hmmm rasa lama pulak x post..currently im reading Vanity Drive .author dia Yvonne Lee.Beliau ni orang Malaysia.Aku dah pernah baca sikit2 buku dia yg lain - The Sky is Crazy..pasal kerjaya pramugari dan gelagat yg diorang kena tempuhi masa fly..heheheh!!klako..bahasa dia best...fyi,beliau ni bekas pramugari,dan bekas finalis Mrs Malaysia.. ^_^.
ok,back to my post...aku nak ceritakan sikit pasal Vanity Drive atau kalau di translatekan secara literal nya jadila "keinginan kesombongan "..adei pening2 kalau nak difahami dari tajuknya...so better dalam english je.tapi yang aku faham,buku ni tentang sikap perempuan ..apa dia ek?



1)alergik dengan 'hair' yang tumbuh di badan - armpit hair,bulu kaki..dan lain2 lagi..x yh la ckp..i malu :P sebab tu la ada Veet,Brazillian Wax (euww),Shaver for Women..ni btul jugak..betul x,kalau perempuan tu cantik,ada armpit hair,adei geli taw....ni bukan pasal yakin x yakin,tapi ni pasal rutin kecantikan...xde maknanya perempuan tu cantik kalau 'yg x sepatutnya' tumbuh melata ..hihihihihhi...bygkan,seorang perempuan yg cantik,tapi bulu kaki lebat macam lelaki...omg.......thanks to Veet(again!!)

2)obses dengan jisim badan - hahahaha...aku pun..x usah nk cakap orang la....nak naik penimbang pun takut..selalunya kita akan tanya si dia....saya gemuk ke?pastu mesti dia serba slh nak jawab - sama ada dia jawab,'xgemukla..berisi sikit je'...x pun dia ckp 'a,ah naik sikit, tapi x gemuk...'tapi kita tahu tu tipu..tapi penimbang x boleh tipu..kita pun dietla..siang malam..jogging lagi....tapi bila x turun berat kita jugak fed up..pastu kita pastikan yg baju2 pilihan akan cover peha, perut...hihihhih....dan selalunya,rumah bujang perempuan akan ada penimbang...betul x?hahahaha memang betul la buku ni tell us about what drives women...

3)concern dengan saiz  'twin' - tipula kalau perempuan x concern..kalau x apa guna Payuda tu?Apa guna Breast Cream tu?hmmm masa mula2  akil baligh mmg la malu,tapi bila dah dewasa kalau si kembar tu x membesar sepatutnya mesti perempuan tu risau..(x termasuk pengkid hahaha!!dah jadi perempuan nak jadi lelaki ..adoiyaii)pastu mesti terfikir takut2 si kembar tu 'jatuh'.....macm2 la pakai..krim la,losen la,letak silikon la...pakai baju yg dedah cleavage la..pakai span tebal2 la..huhuhhuhhuhu..no komen pasal perkara ni..sebab im a woman ^_^ tapi terpulang la pada masing2 punya pendapat..

4)Risau dengan keadaan kulit - cerah ke?makin gelap ke?berkedut ke?...its so damn true.. perempuan sejati risaukan keadaan kulit nya..kalau x risau tu x berapa sejatila...aku?erm umur 13 - 24  :risau pasal jerawat... umur 25 - sekarang:risau pasal ageing..hihihih....bukan x nak tua taw...cuma kalau boleh biarla umur 30 tapi muka macam 25 :P..begitu banyak produk kecantikan kat luar yg anti ageing,prevent pimple.u name it...dari semurah2 hingga la semahal2nya ...dan mostlynya modelnya perempuan..tapi aku respek kalau lelaki concern pasal ni...:)sebab beauty routine not limited to women  only.. dia nak kita cantik,dia pun kena jaga kulit dia...:P



5) Kasut tumit tinggi : Anda perempuan sejati?tipu kalau xde tumit tinggi...:P  kalau jenis yg obses kumpul kasut tu lagi haru..half tu kalau boleh  high heels je..aku x byk sgt high heels..dalam  3 ..5 pasang kot..kenapa tumit tinggi?sebab tumit tinggi boostkan confidence level kitorang..lagipun high heels ni helah supaya nampak lagi kurus...:P lagipun high heels kan statement seorang perempuan..adeke lelaki pakai high heel?hahaah nyah adala...walaupun kaki sakit memanjat tangga shopping complex sebab pakai high heel,tapi keanggunan penting...dalam kereta tanggal la.. :P

6) usia:hahahaa..no komen....i stop counting my age when i reached 26 :P


7)everything about make up,make over,bla bla...- tipula kalau anda ni perempuan sejati kalau x pernah pakai bedak compact di muka @ secalit lipstick..betul?kalaupun anda ni jenis x mekap,mesti ada juga bedak ditempek di muka..kalau jenis yg beauty conscious ni jangan cerita la..aku xdela byk sgt...cuma ade moisturiser,lipstick,compact powder,loose powder,lipgloss,eyeliner..mascara...dan aku jamin aku ni kira x bermekap sangat..mesti korang lagi byk ni...pastu aku pernah make over muka adik aku guna mekap mak aku masa kecik....hasilnya? cubitan di tangan..biasala..kanak2 perempuan pun teringin nak mekap..Yvonne Lee ni pun sama macam aku jugak.. :)..dan ramai perempuan x keluar rumah tanpa mekap...betul?

8) Logo Mania - handbag jenama Guess, Kasut pun Guess..hmmm tudung Ariani..biasala..ni untuk middle class punya golongan.. aku rasa high class mesti LV..Aku?x berapa kisah..tengah2..cikai2 pun x juga...sekadar nampak cantikdan aku ada statement diri aku sendiri :) tapi sebenarnya kumpul jugak duit nak beli Guess satu...hihihihi...sebab apa?ni pun mungkin berkaitan confidence level jugakkk.Perfume pun satu...haaa  ni baru kegilaan aku..Logo Mania?Mungkin..aku suka CK Euophoria...ni kira branded perfume jugak...xkan nak guna yg pasar malam kot...tapi depend la pada korang:poket dan status kewangan..

9) Sanggup sakit untuk cantik :betul sangat.. contohnya pakai girdle,corset...nak reshape badan?kenapa?sebab nk cantikla!!barula nampak voluptious sikit....adeke corset designed for men?hahaha!!!

10)mesti ada berbagai2 jenis bag-dan dalamnya berbagai2 isi..ada handbag rasmi pergi kenduri,bag untuk jalan2...ada purse comel sampai nk letak hp pun x muat...hihihih..aku ada sikit je..5 or 6 beg je..


11) off dari majlis,pergi toilet berias depan cermin: pergi tandas.hadap cermin.betulkan apa yg patut:pakai bedak..lipstick?kenapa?sebab perempuan la!!!

hp: perempuan kan makhluk yang cantik+ bernafsu 9..nafsu untuk tampil cantik adalah salah satu daripadanya..tapi  terpulang la macammana kita nak cantik,janji jangan melebih2 dan langgar hukum agama. so far buku ni aku bg 4 bintang..menarik..:) support our local author...

No comments:

Post a Comment