Wednesday, December 14, 2011

apa mode Komunikasi you?

I dapat ni lepas baca satu buku .tapi I tak ingat pulak title buku tu.yang i tahu,i ni orang Visual..hehehe. walaupun tajuknya x ingat,tapi i boleh faham dan digest isi buku tu.
Dalam buku tu ada test..i dah buat testnye..nampaknya i ni jenis orang Visual +Kinesthetic.. Ooo,patutla i senang ingat landmark,suka benda cantik2,orang2 hensem je..(hehehehee) dan kalau bercakap,especially dgn orang yang rapat mesti nak tampar2,pukul2 manja..(uhuk!) dan bila beli barang mesti nak pegang dulu.lagi satu,i x suka la baca sms panjang2 dari kawan..hadoi..berpinar biji mata...Baru ku tahu rupe2nye.....



Manusia ni ada 4  jenis mode komunikasi .....

1) Orang Visual - berkomunikasi melalui apa yang dilihat dan yang dia buat .(again,my type :P) ..orang type ni suka terlibat dengan aktiviti dan sukaaaaaa sgt dengan 'gift ' hehehe.orang visual senang nak ingat muka orang( especially good looking),imej ,landmark,atau warna -warna..Orang Visual ni romantik orangnya...they share love by doing things with or for other people.' sanggup susah senang dan berkorban tau..tapi masalahnya orang visual ni kadang - kadang x fikir mendalam..kadang - kandang (eh kandang plak) -kadang tengok luaran je. lagi satu,janganlah bg sms panjang - panjang dengan mereka..diorang x suka.diorang kan Visual..bagi tengok gambar2 cantik,baju2 cantik,orang2 cantik mereka suka la..(ceh ,mereka..skema nya ).


2) Orang Kinesthetic - (ni pun my type),berkomunikasi menerusi 'body languange' mereka.Segala eksperesi dan perasaan mereka dapat dilihat menerusi pergerakan badan dan sentuhan. orang kinesthetic sukakan aktiviti fizikal,suka disentuh, dan dipeluk,dan ini cara mereka mengekspresikan kasih sayang.Cara nak beli barang pun sama,mesti pegang dulu apa yang nak dibeli.tapi kadang - kadang orang kinesthehtic ni x sedar,orang sekeliling mereka x berapa suka dengan sentuhan.opppsss!!

3)Orang Auditory -  merupakan orang yang suka bercakap dan mendengar. kadang - kadang mereka boleh bercakap berjam - jam lamanya. begitu juga mendengar,berjam - jam pun boleh..Orang Auditory sangat mengambil berat dengan apa yang didengar,jadi berhati - hati.jangan sembarangan berjanji..hehehe...orang Auditory ni kadang -kadang suka cakap sampai dia x tahu orang bosan.Mereka juga suka orang mendengar cerita mereka,dan mereka akan memberikan perhatian terhadap cerita orang yang tersayang.:)

4) Orang Digital- orang Digital pulak communicate menerusi persefahaman dan connection. Orang Digital suka menyelami maksud mendalam dalam apa yang dilakukan,difikirkan dan apa yang dilihat.Mereka suka orang yang memahami mereka. Mereka akan rasa disayangi jika orang yang disayangi memahami mereka dan when they share the connection with others.

kadang -kadang kita ada 2 mode komunikasi,kadang - kadang adakesemua kombinasi di atas..terpulanglah.tapi bila  kita perlu kenal diri kita dulu sebelum kenal orang lain..nantilah i tambah lagi..nak pinjam buku tu dulu..tak ingat tajuk.what to do..cover dia x colourful ..hehheehe..

No comments:

Post a Comment